شیعه وامام غریب

پنجره زیباست اگر بگذارند
چشم مخصوص تماشاست اگر بگذارند
من از اظهار نظرهای دلم فهمیدم
عشق هم صاحب فتواست اگر بگذارند 

 

جون من اینو بخون ...  

می گن کشور امام زمانه ایران ما! معروفیم تو دنیا به اینکه شیعه خونه ی امام زمانیم

به چه چیزهای دیگه ای مشهوریم؟ آمارهایی که از میزان طلاق، تخلفات رانندگی، اعتیاد، اسراف انرژی، آلوده کردن محیط زیست، استفاده ی بی حد و مرز از لوازم آرایش ، رواج فساد و فحشا ، میزان آسیب پذیری در برابر تهاجم غربی و ... می شنویم که اگه درست هم نباشه، اگه اغراق هم باشه ، خودمون که خیلی هاشو تو اطراف و کوچه خیابونامون می بینیم!

بعضی زشتی ها و بدی ها کمش هم زیاده لااقل برای ما زیاده

شیعه کیه؟ باید چه جوری باشه؟تا حالا این احادیث رو خوانده اید: 

 

امام صادق علیه السلام خطاب به شاگردان و شیعه های خود فرموده اند: 

 

مبادا کاری کنید که ما را بدان سرزنش کنند، همانا به خاطر کردار فرزند بد، پدرش سرزنش می گردد، برای کسی که به او دل سپرده اید ( امام بر حق) زینت باشید و بر او مایه ی ننگ و عار نباشید. در جماعت های آنان ( عامه ی مسلمانان با مذهب های دیگر) نماز بخوانید و بیمارانشان را عیادت کنید و در مراسم امواتشان حضور یابید و در هیچ کار خیری بر شما سبقت نگیرند که شما به آن (خیر) سزاوارترید. 

کافی / ج2 / 219 

 

 

در اصول کافی به سند صحیح از زید بن شحام نقل شده که گفت: امام صادق علیه السلام به من فرمود:

« بر هر کس از شیعیان که بینی اطاعتم می کنند و به سخنم عمل می نمایند سلام برسان، و شما را به خداترسی سفارش می کنم و ورع در دینتان و تلاش برای خدا ، و راستگویی و ادای امانت و طول سجود و خوب همسایه داری ، که حضرت محمد صلی الله علیه و آله این ها را آورد.

و امانت را به هرکسی که به شما سپرد رعایت نمایید، نیکوکار بود یا بدکار ، زیرا رسول خدا صلی الله علیه و آله امر می فرمودنخ و سوزن هم ادا شود.

عشیره هاتان را صله کنید و در تشییع جنازه های امواتشان شرکت نماییدو بیمارانشان را عیادت کنید و حقوقشان را ادا نمایید ،

زیرا هرکسی از شما در دینش ورع داشته باشد و در گفتارش راست بگوید و امانت را ادا نماید و خلق خویش را با مردم نیکو گرداند گفته خواهد شد: این شخص جعفری است و آن مرا خرسند خواهد ساخت و ازین جهت شادمان خواهم شد و گفته می شود : این ادب آموزی جعفر است . و چنانچه برخلاف آن باشد بلا و ننگش به من می رسد و گویند: این است ادب آموزی جعفر!

پس به خدا سوگند پدرم علیه السلام برایم حدیث گفت اینکه: چنان بود که هرگاه کسی در قبیله ای از شیعیان علی علیه السلام (بود) زینت آنها به شمار می رفت، امانت داری اش از همه بیشتر و رعایت کردن حقوقش از همه بهتر و راستگویی اش از همه زیادتر بود ، وصیت ها و سپرده هایشان را به نزد او قرار می دادند، از عشیره درباره ی او سوال می شد، می گفتند: چه کسی مثل فلانی است زیرا او از همه ما امانتدارتر و راستگوتر است.»

کافی ج2 /636 ح 5

و در همان کتاب از معاویة بن وهب آمده که گفت: به آن حضرت عرضه داشتم:‌چگونه شایسته است که با قوم خودمان و مردمانی که با ایشان معاشرت می کنیم رفتار نماییم از کسانیکه بر شیوه و مذهب ما نیستند؟

 فرمود:« به امامانتان که به ایشان اقتدا می کنید بنگرید، پس چنان کنید که آنان می کنند که به خدا سوگند ایشان بیماران آنها را عیادت می کنند و در تشییع جنازه هایشان شرکت نمایند و به نفع و علیه آنان گواهی دهند و امانت را به ایشان ادا می کنند .»

کافی /ج2/636  ح 4

 

به نقل از مکیال المکارم ج 2 بخش تکالیف بندگان نسبت به آن حضرت / وظیفه 73: اقتدا و تاسی جستن به اخلاق و اعمال آن حضرت ص 446 زیر نویس

عن الامام الصادق علیه السلام: « شیعتنا اهل الورع و الاجتهاد، و اهل الوفاء و الامانة و اهل الزهد و العبادة ، اصحاب احدی و خمسین رکعة فی الیوم و اللیلة ، القائمون باللیل ، الصائمون بالنهار، یزکون اموالهم و یحجون البیت و یجتنبون کل محرم»

امام صادق علیه السلام فرمود: شیعیان ما اهل ورع و کوشش و اهل وفا و امانتداری و اهل زهد و عبادتند. شبانه روز پنجاه و یک رکعت نماز می خوانند( یعنی غیر از نمازهای واجب، نوافل را نیز انجام می دهند) آنها شب را به عبادت پرداخته و روزها را روزه دارند. زکات اموال خود را می پردازند و حج را به جا آورده و از هر کار حرامی پرهیز می کنند.

بحارالانوار ج65/ص167/ح23

و

عنه علیه السلام: « شیعتنا من قدّم ما استحسن و اظهر الجمیل و سارع بالامر الجلیل ، رغبة الی رحمظ الجلیل، فذلک منا و الینا و معنا حیثما کنا »

و نیز فرمودند: شیعیان ما کسانی هستند که ÷یشتاز در کارهای خوب بوده و از کارهای قبیح خودداری می نمایند ، کارهای زیبا را آشکار کرده و نسبت به امر جلیل سرعت می نمایند. و این به جهت رغبت به رحمت جلیل است . این چنین شخصی از ماست و به سوی ما منسوب بوده و با ما است هرکجا که ما هستیم.

بحارالانوار / ج 65 / ص 169 / ح29

و

عنه علیه السلام ایضا: « انما شیعة علی من عف بطنه و فرجه، و اشتد جهاده و عمل لخالقه و رجاء ثوابه و خاف عقابه فاذا رایت اولئک فاولئک شیعة جعفر»

و فرمودند: همانا شیعه علی کسی است که شکم و فرج او عفیف بوده و در جهاد ثابت قدم باشد. تنها برای خالقش کار کند و امید ثواب او را داشته باشد و از عقاب او خائف باشد . هرگاه چنین اشخاصی را دیدی آنها شیعیان جعفرند.

کافی / ج2 / ص233

و

عنه علیه السلام: « انما شیعتنا یعرفون بخصال شتی: بالسخاء و البذل للاخوان و بان یصلوا الخمسین لیلا و نهارا »

و نیز فرمودند: همانا شیعیان ما به خصلت هایی چند شناخته می شوند؛ سخاوت و بخشش نسبت به برادران و به این که پنجاه رکعت نماز در شبانه روز می خوانند.

تحف العقول / ص 303

و

عبدالله بن زیاد می گوید: خدمت امام صادق علیه السلام در سرزمین منی رسیدم بعد از سلام عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! ما جماعتی هستیم که همیشه توفیق شرفیابی خدمت شما را نداریم ، ما را سفارش و وصیت نما. حضرت فرمود: « علیکم بالتقوی الله و صدق الحدیث و اداء الامانة و حسن الصحبة لمن صحبکم و افشاء السلام و اطعام الطعام ، صلوا فی مساجدهم و عودوا مرضاهم و اتبعوا جنائزهم ، فان ابی حدثنی: ان شیعتنا اهل البیت کانوا خیار من کانوا منهم، ان کان فقیه کان منهم و ان کان امام کان منهم و کذلک ( کونوا ) احبّونا الی الناس و لاتبغّضونا الیهم»

بر شما باد به تقوای الهی و راستی در گفتار و ادای امانت و با کسانی که هم صحبت می شوید معاشرت خوب داشته باشید . بلند به یکدیگر سلام کرده و اطعام دهید . در مساجد آنها – اهل سنت- نماز به جای آورده و مریضان آنها را عیادت کرده و در تشییع جنازه آنها شرکت نمایید ؛ زیرا پدرم مرا حدیث فرمود: که همانا شیعیان ما اهل بیت ، بهترین مردم اند. اگر در میان آنها فقیهی وجود دارد از آنهاست و اگر امامی وجود دارد از میان آنهاست، شما نیز چنین باشید . کاری کنید که محبت مردم را به ما جلب نمایید نه آن که کاری کنید که مردم به ما بدبین شوند و بغض ما را در دل بگیرند.»

مستدرک الوسائل / ج 8 / ص 313 / ح 9530

به نقل از کتاب دفاع از تشیع و پاسخ به شبهات/ علی اصغر رضوانی / انتشارات جمکران

شیعه واقعى

یکى از دوستان امام صادق(ع) خدمت ایشان آمده بود و از منطقه خودش تعریف مى‏کرد که در آنجا شیعه زیاد است.

حضرت فرمود: آیا شیعه‏ها طورى هستند که ثروتمندانشان به خانه فقرا بروند؟

گفت: نه، یک حالت عمومى نیست!

فرمودند: آیا طورى هست که اگر کسى قرضى داشت از مال خودشان قرض او را بپردازند؟

گفت: نه، به این عمومیت نیست.

حضرت فرمودند: آیا اگر کسى لباس، خانه و یا غذا نداشت طورى هست که ثروتمندان داوطلبانه آنها را تأمین کنند؟

گفت: نه.

با گفتن این پاسخ امام به زانوهایشان زدند و فرمودند: شما اسمتان را شیعه نگذارید. 

(منبع: ahadis-o-revayat.blogfa.com) 

 

 

خدایا ! خدایا! خدایا! آدممون کن که امام زمانمون این همه غریب نمونه، خدایا ما رو از دلایل تمدید غیبتش قرار نده

خدایا ! خدایا! ما با بدی هامون، با خودخواهی هامون، با گناهانمون ، با تنبلی هامون،  با بداخلاقی هامون، با دنیا طلبی هامون، با غفلت هامون و.... داریم آبروشو می بریم . خدایا! آدممون کن، دستمونو بگیر تا درست بشیم.

خدایا ! خدایا! آدممون کن تا امام زمانمون بتونه ظهور کنه  

 

برای نزدیکی ظهور یه صلوات بفرستید                          یاعلی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد