ویژگیهاى یاران آن حضرت در قرآن

ویژگیهاى یاران آن حضرت در قرآن


در قرآن این کتاب انسان ساز و حرکت آفرین در رابطه با یاران نمونه حضرت مهدى (عج ) یک آیه است که بسیار امید بخش و سازنده است ، این آیه در حقیقت بیانگر حقائق و واقعیتهائى است که اگر به طور جدى و همه جانبه تعقیب گردد، موانع سر راه را برمى دارد و جهان را به استقبال مصلح جهانى حرکت مى دهد.
در سوره مائده آیه 59 خداوند به طور مستقیم ، مؤ منان را مورد خطاب قرار داده و مى فرماید:
((اى مؤ منان هر کس از شما مرتد شد و از اسلام بیرون رفت ، خداوند در آینده جمعیتى را مى آورد که داراى این چنج امتیاز هستند:
1- هم خداوند آنها را دوست دارد و هم آنها خدا را دوست دارند.
2- در برابر مؤ منان خاضع و مهربانند.
3- در برابر مشرکان و دشمنان ، سرسخت و نیرومندند.
4- به طور پى گیرى در راه خدا جهاد و تلاش مى کنند.
5- در مسیر انجام وظیفه از سرزنش هیچ سرزنش کننده اى نمى هراسند.
این فضل خدا است که به هر کس بخواهد (و شایسته ببیند) مى دهد، فضل و رحمت خدا وسیع است و او بر همه چیز آگاه است .))
در روایات براى این آیه مصادیق مختلفى بیان شده از جمله اینکه : این آیه در مورد یاران حضرت مهدى (عج ) است که با این ویژگیها با تمام قدرت ، در مقابل مرتدین و کارشکنان مى ایستند، و براى برقرارى حکومت عدل امام قائم (عج ) و برقرارى عدالت در کل جهان تلاش مى کنند.
و در عبارتى امام صادق علیه السلام فرمود:

((صاحب این امر (حضرت مهدى ((عج )) در پرتو این آیه (در حمایت چنین یاران آگاه و دلاور) محفوظ است .))


ویژگى اول :  به عشق آن یاران به خدا اشاره مى کند، آنها که جز به خدا نمى اندیشند، در حدى که خداوند نیز آنها را دوست دارد. روشن است که چنین روحیه اى که در پرتو ایمان و توکل بدست مى آید، بزرگترین عامل خیزش و پرواز و اراده و تقوى است که نقش آن در حماسه آفرینى اعجازآمیز و شگفت انگیز مى باشد.
ویژگى دوم :  

به پیوند اخلاقى و وحدیت و یکپارچگى با مؤ منان اشاره مى کند که نقش آن در پیشبرد کار بسیار مهم و چشمگیر است .


ویژگى سوم :  حاکى از سازش ناپذیرى مؤ منان در برابر کافران ، و نه شرقى بودن و نه غربى بودن آنها است ، که در پرتو آن هر گونه تلاش و شگرد دشمن خنثى مى گردد....
ویژگى چهارم :  

جهاد و مبارزه پى گیر با کفار و دشمنان اسلام است .


بالاخره ویژگى پنجم :  که بسیار مهم است ، قاطعیت و پایمردى مؤ منان را بیان مى کند که روح محافظه کارى و مجامله در آنها نیست ، از عوامزدگى و محیطزدگى و غوغاى اکثریت منحرف و استهزاء آنها نمى هراسند، و با گامهاى استوار در صراط مستقیم حرکت مى کنند و یاوه هاى چپ و راست در حرکت آنها اثر ندارد.
و باید به آغاز آیه نیز توجه داشت که ارتداد و بیعت شکنى عده اى وجیه المله ، آنها را سست و نگران نمى کند، آنها شرایط سخت حاضر را معیار قرار نمى دهند امید به آینده دارند، چرا که خود آینده سازند و کمبودها آنها را سست و لرزان نمى کند.
در میان این ویژگیها هر چند همه در جاى خود از اهمیت بسیار برخوردارند ولى این ویژگى پنجم از همه مهمتر به نظر مى رسد ابوذر غفارى ، آن مرد نستوه و قاطع را در تاریخ با این لقب :(( لا یخاف فى اللّه لومة لائم )) مى خوانند، و خود مى گوید: پیامبر صلى اللّه علیه و آله به من سفارش کرد که در راه خدا از یاوه سرائى یاوه سرایان و سرزنش کنندگان نهراسم . (140)
وقتى که حجر بن عدى آن بزرگمرد خدا با یارانش به فرمان معاویه به شهادت رسیدند، امام حسین علیه السلام بزرگترین چهره انقلابى تاریخ به عنوان اعتراض به معاویه نوشت و در آن نامه بخصوص این ویژگى حجر و یارانش را تذکر داد و نوشت :
((تو کسانى را کشته اى که امر به معروف و نهى از منکر مى کردند، گناه را بزرگ مى شمردند (( و لا یخافون فى اللّه لومة لائم ؛))(( و در راه خدا از ملامت ، ملامت کنندگان نمى هراسیدند))
بسیارى هستند از یاوه سرائیهاى رسانه هاى همگانى شرق و غرب تحت تاءثیر قرار مى گیرند و خود را مى بازند، ولى اگر داراى این ویژگى بودند، هیچگونه تحت تاءثیر قرار نمى گرفتند بلکه بیشتر به راه خود ادامه مى دادند.
پیشگویى پیامبر صلى اللّه علیه و آله از یاران اسلام در ایران در روایتى مى خوانیم وقتى از پیامبر صلى اللّه علیه و آله در مورد آیه مذکور سؤ ال کردند پیامبر صلى اللّه علیه و آله دست خود را بر شانه سلمان رحمة اللّه نهاد و فرمود:
((منظور از این یاران ، هموطنان این شخص هستند.))
سپس فرمود:
(( لو کان الدین معلقا بالثریالتنا و له رجال من ابناء الفارس ؛))
((اگر دین به ستاره ثریا بسته باشد و در آسمانها قرار گیرد، مردانى از فارس آن را در اختیار خواهند گرفت .))
اگر کوششهاى پى گیر و نتیجه بخش ایرانیان را در طول تاریخ اسلام بررسى کنیم ، بخصوص در قرن معاصر، و پیروزى انقلاب اسلامى ، و تشکیل حکومت اسلامى به نیابت از حضرت قائم (عج ) به خوبى به حقانیت این پیشگوئى پى مى بریم ، بعلاوه این پیشگوئى اعجازآمیز الهام بخش آن است که مسلمانان ایران در حرکت دادن مردم جهان به سوى حکومت مهدى (عج ) نقش مؤ ثر و اساسى دارند، و چنانکه از نشانه هایش پیداست ، نسبت به آینده امید بخش است .
به هر حال همانگونه که در آخر آیه مذکور مى خوانیم باید امید به فضل و لطف خدا داشت ، فضل و رحمت خدا وسیع است ، و حتما شامل افراد شایسته و برازنده خواهد شد.
به این ترتیب نتیجه مى گیریم که طرفداران جدى تشکیل حکومت جهانى به رهبرى قائم (عج ) باید با کسب ویژگیهائى که در تفسیر آیه مذکور بیان شد، در هر جا ستاد مقاومت و تلاش تشکیل دهند و بدانند که حتما با چنین حرکت قرآنى به کعبه مقصود خواهند رسید.
در اینجا از یک شاهد عینى کمک گرفته و بطور ملموس موضوع را ترسیم مى کنیم :
از شما مى پرسم براستى اگر مردم همه کشورهاى اسلامى با هدف قراردادن اسلام تحت رهنمودهاى پیامبر صلى اللّه علیه و آله و آلش ، تحت نظر مردان صالح و آگاه خود، همچون کشور ایران در وضع فعلى به جنگ با طاغوتیان بروند، و حکومت اسلامى تشکیل دهند و کم کم آنرا توسعه داده و به تهذیب و تکمیل آن بپردازند چقدر به حکومت جهانى امام قائم (عج ) نزدیک خواهند شد؟

امید آنکه جهان اسلام با تجزیه و تحلیل و دیدن این نشانه هاى عینى و ملموس ، دنبال کار را بگیرد که مسلما به نتیجه خواهد رسید.


منبع:کتاب مهدی (عج) فروغ تابان ولایت

نظرات 4 + ارسال نظر
[ بدون نام ] یکشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 01:40 ق.ظ

سلام
خوبه به هم می تونه بشه

sarbazesefr دوشنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 10:57 ب.ظ http://www.ruyyyy.blogfa.com

سلام خسته نباشید مطالب خوبی در وبلاگتون قرار دادید ممنون امیدوارم همیشه به روز و موفق باشید. شما لینک شدید شما هم اگه مایل به لینک بودید بنده را با نام کلبه عصر ارتباط لینک کنید. موفق باشید

sarbazesefr دوشنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 11:06 ب.ظ http://www.sarbazesefr.blogsky.com

سلام شما لینک شدید. دوست داشتید لطفا بنده را با نام کلبه فقرا لینک کنید. موفق باشید
یا علی

sarbazesefr دوشنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 11:17 ب.ظ http://www.sarbazesefr.blogsky.com

سلام دوست من من اشتباه کردم اگر برایتان زحمتی نیست لینک های بنده را اصلاح کنید ادرس اول را با نام کلبه عصر ارتباط و ادرس دوم را با نام کلبه فقرا لینک کنید

ادرس اول
http://sarbazesefr.blogsky.com/page/2/

ادرس دوم
http://ruyyyy.blogfa.com/

بنده شما را در هر دو وبلاگم لینک کردم .
موفق باشید
یا علی
التماس دعا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد