انتساب حضرت مهدي (ع) به پيامبر (ص)

متن حديث
86 - " لو لم يبق من الدنيا إلا يوم واحد لطول الله عز وجل ذلك اليوم حتى يخرج رجل من ولدي ، فيملؤها عدلا وقسطا كما ملئت جورا وظلما "
* * *
* حديث شماره : 36 *
* ( عبد الله بن عمر گفت : از رسول الله صلى الله شنيدم كه فرمود : ) اگر از دنيا بجز يك روز باقى نباشد خداوند عز وجل آن روز را طولانى نموده تا مردى از فرزندانم ظهور نمايد و زمين را آكنده از عدل و داد نمايد همانگونه كه از ظلم و ستم پر شده است .

ادامه نوشته

انتساب حضرت مهدي (ع) به امام حسين وديگر ائمه (ع)

متن حديث


614 - " أما والله ، لأقتلن أنا وابناي هذان ، وليبعثن الله رجلا من ولدي في آخر الزمان يطالب بدمائنا ، وليغيبن عنهم تمييزا لأهل الضلالة حتى يقول الجاهل : ما الله في آل محمد من حاجة "

* حديث شماره : 33 *
* على بن عثمان ، از فرات بن احنف ، از ابو عبد الله جعفر بن محمد از پدرانش ، از علي عليه السلام روايت كرده كه فرمود : بخدا سوگند من و اين دو پسرم كشته خواهيم شد و خداوند مردى از فرزندان مرا در آخر الزمان مبعوث خواهد كرد كه به خونخواهى ما برخواهد خواست وغيبتى خواهد داشت تا آنكه اهل گمراهى شناخته شده تا آنجا كه جاهل مىگويد : خداوند ديگر نيازى به آل محمد ( صلى الله عليه وآله ) ندارد .


ادامه نوشته

آنچه كه در باب اسرار غيبت حضرت مهدي (ع) وارد شده

متن حديث
166 - " والذي بعثني بالحق بشيرا ليغيبن القائم من ولدي ، بعهد معهود إليه مني ، حتى يقول أكثر الناس : ما لله في آل محمد حاجة ، ويشك آخرون في ولادته . فمن أدرك زمانه فليتمسك بدينه ولا يجعل للشيطان إليه سبيلا بشكه فيزيله عن ملتي ، ويخرجه من ديني ، فقد أخرج أبويكم من الجنة من قبل ، وإن الله عز وجل جعل الشياطين أولياء للذين لا يؤمنون "
* * *
* حديث شماره : 50 *
* از عبد السلام بن صالح هروى ، از على بن موسى الرضا ، از پدرش ، و او از پدرانش از علي ( ع ) و او از رسول خدا ( ص ) روايت كرده است كه حضرت فرمود : سوگند به كسى كه مرا بشارت دهندهء به حق بر انگيخت همانا حضرت قائم ( عليه السلام ) از فرزندان من با عهد شناخته شده اى كه از من به همراه دارد غيبت مىنمايد تا اينكه بيشتر مردم مي گويند : خداوند را نيازى به آل محمد ( عليهم السلام ) نيست ، وگروه ديگرى شك در ولادت آن حضرت كنند ، بنابر اين بر هر كس كه زمانش را درك كند لازم است متمسك بدين او شود ، وشك او سبب نشود كه شيطان بسوى او راه پيدا كند واو را از ملت من جدا واز دينم خارج نمايد ، شيطان پيش از اين ، پدر ومادر شما ( حضرت آدم وحوا ) را از بهشت خارج كرد ، همانا خداوند شياطين را اولياء غير مؤمنين قرار داده است .


منبع حديث
166 - المصادر :
* : كمال الدين : ج 1 ص 51 - حدثنا محمد بن موسى بن المتوكل رضي الله عنه قال : حدثنا علي بن إبراهيم ، عن أبيه ، عن عبد السلام بن صالح الهروي ، عن أبي الحسن علي بن موسى الرضا ، عن أبيه ، عن آبائه ، عن علي عليهم السلام قال : قال النبي صلى الله عليه وآله :
* : إثبات الهداة : ج 3 ص 459 ب 32 ف 5 ح 97 - عن كمال الدين بتفاوت يسير .
* : البحار : ج 51 ص 68 ب 1 ح 10 - عن كمال الدين .
* : منتخب الأثر : ص 262 ف 2 ب 27 ح 17 - عن البحار


اهميت امر خروج دجال

متن حديث
386 - " ما بين خلق آدم عليه السلام إلى قيام الساعة أمر أكبر من الدجال "


* * *
* حديث شماره : 55 *
* هشام بن عامر مى گويد ، از رسول خدا ( ص ) شنيدم كه مى فرمود : " در فاصلهء ميان آفرينش آدم " ع " تا رستاخيز ، قضيه اى بزرگتر از دجال وجود ندارد "


منبع حديث
386 - المصادر :
* : ابن حماد : ص 146 - قال أيوب : حدثنا حميد بن هلال ، عن بعض أشياخهم ، عن هشام بن عامر قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : -
* : ابن سعد : ج 7 ص 26 - قال : أخبرنا عارم بن الفضل قال : حدثنا حماد بن زيد ، عن أيوب ، عن حميد بن هلال ، أن هشام بن عامر قال : إنكم تجاوزوني إلى رهط من أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم ما كانوا بألزم لرسول الله صلى الله عليه وسلم مني ، ولا احفظ مني ، سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ما بين خلق آدم والقيامة فتنة أعظم من الدجال " .
وفيها : أخبرنا عفان بن مسلم قال : حدثنا سليمان بن المغيرة قال : حدثنا حميد بن هلال قال : كان رجال من الحي يتخطون هشام بن عامر إلى عمران بن الحصين وغيره من أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال : إنكم لتخطوني إلى رجال لم يكونوا أحضر لرسول الله صلى الله عليه وسلم ولا أوى لحديثه مني ، سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : - كما في روايته الأولى بتفاوت يسير .
* : ابن أبي شيبة : ج 15 ص 23 ح 19317 - كما في رواية ابن سعد الثانية ، بسند آخر ، عن عمران بن حصين : -
* : أحمد : ج 4 ص 19 - كما في ابن حماد ، بسند آخر ، عن هشام بن عامر : -
* : مسلم : ج 4 ص 2266 - 2267 ب 25 ح 2964 - كما في ابن حماد ، بسند آخر عن عمران حصين : -
* : أبو يعلى : ج 3 ص 126 ح 1556 - كما في رواية مسلم الأولى ، بسند آخر ، عن عمران بن حصين : -
وفيها : ح 1555 - كما في رواية مسلم الأولى ، بسند آخر ، عن هشام بن عامر : -
* : الطبراني ، الكبير : ج 22 ص 174 ح‍- كما في ابن حماد ، بسند آخر ، عن هشام بن عامر : -
* : الحاكم : ج 4 ص 528 - كما في ابن أبي شيبة ، بتفاوت يسير ، بسند آخر ، عن عمران بن حصين : - وقال " هذا حديت صحيح على شرط البخاري ولم يخرجاه " .
* : الفردوس : ج 4 ص 340 ح 6524 . كما في ابن حماد ، مرسلا عن هشام بن عامر : -
* : بيان الشافعي : ص 527 ب 25 - عن مسلم . عقد الدرر : ص 258 ب‍ف‍- عن مسلم . شرح المقاصد : ج 1 ص 308 - كما في ابن حماد ، مرسلا .
* : الدر المنثور : ج 5 ص 354 - وقال " وأخرج ابن أبي شيبة ، وأحمد ، ومسلم .
* : الجامع الصغير : ج 2 ص 489 ح 7861 - عن أحمد ومسلم وقال " صحيح " .
* : فيض القدير : ج 5 ص 433 ح 7861 - عن الجامع الصغير
 

 

اولين شخصيتي كه بدنيا رجعت مي نمايد حضرت امام حسين (ع)

متن حديث
875 - " ولسوف يرجع جاركم الحسين بن علي عليهما السلام ألفا ، فيملك حتى تقع حاجباه على عينيه من الكبر "



* حديث شماره : 59 *
* داود بن راشد ، از حمران بن اعين ، از امام باقر ( ع ) نقل كرده كه فرمود : بزودى همسايه شما ، حسين بن علي عليهما السلام ، دو باره به دنيا باز خواهد گشت و آنقدر حكومت مىكند كه ابروهاى وى از شدت پيرى به روى چشمانش مى افتد .


منبع حديث
875 - المصادر :
* : بصائر الدرجات ، سعد بن عبد الله : - على ما في البرهان .
* : مختصر بصائر الدرجات : ص 22 - وعنهم ( أحمد بن محمد بن عيسى ، ومحمد بن عبد الجبار ، وأحمد بن الحسن بن علي بن فضال ) عن الحسن بن علي بن فضال ، عن أبي المغرى حميد بن المثنى ، عن داود بن راشد ، عن حمران بن أعين قال : قال أبو جعفر عليه السلام لنا : -
وفي : ص 27 - أيوب بن نوح ، والحسين بن علي بن عبد الله بن المغيرة ، عن العباس بن العامر القصباني ، عن سعيد ، عن داود بن راشد ، عن حمران بن أعين ، عن أبي جعفر عليه السلام قال ( إن أول من يرجع لجاركم الحسين عليه السلام ، فيملك حتى . . ) .
* : الايقاظ من الهجعة : ص 359 ب 10 ح 108 - عن رواية مختصر بصائر الدرجات الثانية ، بسند روايته الأولى ، وقال ( ورواه بإسناد آخر ) .
* : البرهان : ج 2 ص 408 ح 11 - كما في رواية مختصر بصائر الدرجات الأولى ، عن سعد بن عبد الله : - وفيها ح 13 - كما في رواية مختصر بصائر الدرجات الثانية ، عن سعد بن عبد الله : -
* : حلية الأبرار : ج 2 ص 650 ب 46 - كما في رواية مختصر بصائر الدرجات الأولى ، عن سعد بن عبد الله : -
وفي : ص 651 ب 46 - كما في رواية مختصر بصائر الدرجات الثانية ، عن سعد بن عبد الله : -
* : البحار : ج 53 ص 43 - 44 ب 29 ح 14 - عن رواية مختصر بصائر الدرجات الثانية ، وأشار إلى روايته الأولى وسندها
 

براي حضرت مهدي (ع) دو غيبت است صغري وكبري وظهور او پس از غيبت مانند ذي القرنين

متن حديث
158 - " إن ذا القرنين كان عبدا صالحا ، جعله الله عز وجل حجة على عباده ، فدعا قومه إلى الله وأمرهم بتقواه فضربوه على قرنه ، فغاب عنهم زمانا حتى قيل : مات أو هلك ، بأي واد سلك ؟ ثم ظهر ورجع إلى قومه فضربوه على قرنه الآخر . وفيكم من هو على سنته ، وإن الله عز وجل مكن لذي القرنين في الأرض ، وجعل له من كل شئ سببا ، وبلغ المغرب والمشرق ، وإن الله تبارك وتعالى سيجري سنته في القائم من ولدي فيبلغه شرق الأرض وغربها ، حتى لا يبقى منهلا ولا موضعا من سهل ولا جبل وطئه ذو القرنين إلا وطئه ، ويظهر الله عز وجل له كنوز الأرض ومعادنها ، وينصره بالرعب ، فيملأ الأرض به عدلا وقسطا كما ملئت جورا وظلما "
المفردات : قرنا الانسان : جانبا رأسه من أعلى ، قال في النهاية في تفسير قول النبي صلى الله عليه وآله لعلي ( ع ) " إن لك بيتا في الجنة وإنك لذو قرنيها "
أي طرفي الجنة وجانبيها ، قال أبو عبيد : وأنا أحسب أنه أراد ذو قرني الأمة فأضمر : وقيل : أراد الحسن والحسين "



* حديث شماره : 60 *
* جابر بن عبد الله انصارى مى گويد شنيدم از رسول خدا صلى الله عليه وآله كه مى فرمود : ذو القرنين بندهء صالح خداوند بود كه خداوند او را براى بندگانش راهنما قرار داده بود ، قوم خود را بسوى خداوند دعوت نموده آنها را به تقواى الهى امر نمود ، لكن مردم ضربه اى بر يك طرف سر او زدند ، پس از اين مدتى از ديدگان آنها پنهان شد تا آنجا كه گفتند ذو القرنين مرد يا هلاك شد ، كجا رفت ، پس از آن ظاهر شده بسوى قومش برگشت كه ضربه ديگرى به طرف ديگر سر او زدند . آنگاه حضرت فرمود : در ميان شما كسى است كه بر سنت اوست ( شايد مراد حضرت علي عليه السلام باشد كه دو بار شمشير بر سر مباركش زدند ، يك ضربه توسط عمرو بن عبدود وضربهء ديگر توسط ابن ملجم مرادى ) خداوند از هر چيزى علتى براى ذو القرنين قرار داد وسيطرهء او را به شرق وغرب عالم كشانيد ، وزود است كه خداوند متعال سنت او را در قائم از فرزندان من جارى كند و او را بر شرق وغرب عالم مسلط نمايد ، هيچ مكانى از كوه ودشت وبيابان نخواهد ماند كه ذو القرنين در آن قدم گذاشته باشد مگر اينكه حضرت مهدى عليه السلام بر آن قدم خواهد گذاشت ، وخداوند براى او گنجها ومعدنهاى زمين را ظاهر كرده وبا ترس انداختن در دل دشمنانش او را يارى خواهد نمود ، وزمين را پس از پر شدن از ظلم وجور از عدل وداد پر خواهد كرد .

ادامه نوشته

برحذر داشتن پيامبر (ص) امت خود را از دجال

متن حديث
382 - " ما من نبي إلا وقد أنذر أمته الأعور الكذاب ، ألا وإنه أعور وإن الله تبارك وتعالى ليس بأعور . مكتوب بين عينيه كافر يقرؤه كل مؤمن "



* حديث شماره : 70 *
* قتاده از أنس از رسول خدا ( ص ) روايت كرده كه آن حضرت فرمود : " هيچ پيامبرى نيامد مگر اينكه امت خويش را از آن انسان يك چشم دروغگو بر حذر داشت ، آگاه باش ، او يك چشم دارد ، وخداوند تبارك وتعالى چنين نيست ، ميان چشمانش نوشته شده كافر ، هر مؤمنى آنرا مى خواند "

ادامه نوشته

از راه مي رسي...

تو از راه مي رسي، درست هنگامي كه دود ستم ها، جهان را سيه چرده و چركين كرده باشد. توازراه مي رسي، درست هنگامي كه قبيله ي قبله، قلب هاي خويش را بر كف دست نهاده و پيش كش راه تو نمايند.

 

تو از راه مي رسي، درست هنگامي ك دنيا، دستش را به سوي آمدن تو دراز كرده باشد.

 

تو از راه مي رسي، درست هنگامي كه هلهله ي همه ي مشتاقان و فرياد همه ي مستضعفان، نويد آمدنت را فرياد كنند.

تو از راه مي رسي، درست هنگامي كه گنداب فساد و ستم و تبعيض و ناروايي، چهار سوي عالم را فرا گرفته باشد و همه ي دل ها و ديده ها، مشتاقانه تو را بطلبند!

 

آه! كه اگر مي دانستم كجايي، خويشتن خويش را به رداي سبز و آسماني ات مي آويختم. از ديده، سرشك شادي مي ريختم وبه هيچ روي دامانت را از دست نمي نهادم!

 

آري، اي مولا! اگر يك بار، تنها يك بار تو را ببينم، از شادماني بال درمي آورم، پرواز مي كنم و درهر فرصتي با خداي يگانه راز و نياز مي كنم تا مرا شايسته ي آن گرداند كه همواره از فيض حضور و وجود مقدس تو، سرشار باشم. اگر يك بار، تنها يك بار، تورا ببينم، عاجزانه از خداوند مي طلبم كه نعمت رويت خورشيد را، حتي لحظه اي ازمن نگيرد.

بشارتهاي انبياء گذشته (ع) در باره حضرت مهدي (ع)

متن حديث
776 - " نظر موسى بن عمران في السفر الأول إلى ما يعطى قائم آل محمد من التمكين والفضل فقال موسى : رب اجعلني قائم آل محمد ، فقيل له إن ذاك من ذرية أحمد . ثم نظر في السفر الثاني فوجد فيه مثل ذلك فقال مثله ، فيل له مثل ذلك . ثم نظر في السفر الثالث فرأى مثله فقال مثله ، فقيل له مثله "



* حديث شماره : 75 *
* منصور بن يونس بزرج ، از حمزة بن حمران ، از سالم أشل نقل كرده كه گفت : از امام زين العابدين عليه السلام وارد شده كه مىفرمود : حضرت موسى عليه السلام در كتاب اول نظر كرد و مقام قائم آل محمد صلى الله عليه وآله را در مكنت و قدرت وفضيلت مشاهده نمود و از خدا خواست كه او را از آن حضرت قرار دهد ، خداوند به او فرمود : كه آن حضرت از فرزندان ، احمد است سپس بار ديگر در كتاب دوم نگريست و دوباره مانند همان مطلب قبلى را يافته و مانند آنرا از خداوند در خواست كرد و همان پاسخ را شنيد و سپس در كتاب سوم نگريست و همان مطلب را ديد و همان در خواست را كرد و همان پاسخ را شنيد .

ادامه نوشته

از صفر تا بيست

يك آزمون اساسي با سه پرسش اساسي

 

 

 

اگر عزيزي را گم كرده باشيد، چه

مي كنيد؟

آسوده و بي خيال مي نشينيد تا كم

كم فراموشش كنيد؟

يا براي يافتن او همه تلاش خود را

به كار مي بريد.

 

از اين و آن سراغش را مي گيريد.

 

شب و روزتان را به جستجوي او

مي گذرانيد...

تا آن كه او را بيابيد يا نشاني از

او پيدا كنيد؟

كداميك؟

 

 

اگر كسي را دوست داشته باشيد و

بدانيد كه او نيز به شما بسيار علاقه مند است، آنقدر كه از

بيماري شما بيمار مي شود و از خوشحالي شما خوشحال، چه مي كنيد؟

 

 

تنها به زبان اين دوستي را ابراز

مي كنيد؟

يا در عمل، محبت خود را به او نشان

مي دهيد؟

پيوسته در پي جلب رضايت او هستيد،

به مناسبت هاي مختلف براي او هديه مي بريد، لباسي را مي پوشيد

كه او دوست دارد، از عطري استفاده مي كنيد كه او مي پسندد و

...

كداميك؟

 

 

اگر بدانيد، كه براي حل مشكلاتتان

مي توانيد به كسي مراجعه كنيد كه آماده كمك به شما مي باشد و

براي ارتباط با او گفتن يك سلام كافي است، چه مي كنيد؟

 

 

آيا از كنار اين موضوع بي تفاوت

گذر مي كنيد؟ يا تمام تلاش خود را براي استفاده از اين فرصت به

كار مي بريد؟

كداميك؟

 

 

اكنون ما كه مي گوييم

 

در انتظار امام زمانمان

نشسته ايم،

او را به جان دوست داريم،

 

 

گره مشكلاتمان به دست او باز

مي شود،

چگونه ايم و چه مي كنيم؟

 

 

هر صبح

 

با سلام بر او روزمان را شروع كرده و آمدنش را از خدا

مي خواهيم؟

 

براي سلامتيش صدقه مي دهيم؟

 

 

و مهم تر آن كه

 

آنگونه كه او پسندد زندگي كرده و عمرمان را سپري مي كنيم؟

 

.........

خوب است در اين آزمون

 

اين سه پرسش ساده را از خود

بپرسيم و به خودمان نمره دهيم.

 

 

از صفر تا بيست!

 

 

امام منتظران(عج): " ما در رعايت

حال شما كوتاهي نمي كنيم و ياد شما را از خاطره نبرده ايم ...

"

بيائيد ما نيز ياد او را از خاطر

نبريم و براي آمدنش دعا كنيم ...