آرامش با جنگ نمى سازد؟ مى پرسند: اگر سراسر زمین تحت یک حکومت
قرار مى گیرد و همه تحت پرچم توحید بسر مى برند و امنیت و آرامش و صفا، در همه جا
حاکم است ، پس جنگ مهدى (عج ) با مخالفان براى چیست ؟ اگر جنگ هست امنیت نیست
وانگهى چرا این همه از شمشیر سخن به میان آمده ، مگر حکومت زور است ؟
پاسخ : به نظر مى رسد این ناآرامیها و
جنگها در مراحل اول ظهور باشد، چنانکه نوعا دوره اول انقلابها تواءم با درگیریها و
جنگها است ، وانگهى آنانکه منافع مادیشان در خطر است و مانع عدالت اجتماعى مى شوند،
به مخالفت برمى خیزند، که اولا در اقلیتند و ثانیا نارضایتى آنها دلیل بى عدالتى و
ناآرامى نیست و حاکى از نقص حکومت نمى باشد.
اینکه در روایات آمده : امام عصر(عج
) پنج یا هفت سال و یا 9 سال و یا 20 سال و یا چهل سال و یا
309 سال به مقدار خواب اول اصحاب کهف در آن غار، حکومت
مى کند، شاید اشاره به مراحل کهف در آن غار، حکومت مى کند، شاید اشاره به مراحل
حکومت باشد، به این بیان که تشکل و پایه ریزى حکومت در پنج و هفت و نه سال اول صورت
مى گیرد و پس از گذشت چهل سال به حد کمال مى رسد و بیش از 300 سال ادامه مى یابد.
بنابراین ممکن است این درگیریها و یا توطئه ها و کارشکنى عناصر کافر و سودجو، در آن
سالهاى اول حکومت باشد، اما پس از چهل سال ، عدل و داد همه جا را فرا مى گیرد و
دیگر هیچ مانع و مزاحم و توطئه گر و ضد انقلابى باقى نمى ماند.
چنین فرضى از نظر
عقل و جامعه شناسى ، صحیح به نظر مى رسد زیرا طبیعى است که بعضى از برنامه ها (اگر
از طریق اعجاز نباشد) نیاز به انقلاب فرهنگى دراز مدت دارد، و نمى توان یک شبه ره
صد ساله را طى کرد.
و اگر در روایات ، مکرر از شمشیر امام قائم (عج ) سخن به
میان آمده حتى مانع زکات ، اعدام مى شود، این به آن معنى نیست که حکومت ، زورى است
بلکه این شمشیر به عنوان قصاص و مقابله به مثل با مخالفان و خائنان و زورگویان و
توطئه گران و توطئه گران است ، همان گونه که در قرآن کریم آمده است :
((و آهن (شمشیر و اسلحه عدالت ) را فرستادیم که در آن نیروى
شدید و منافعى براى مردم است .))
و یا در جاى دیگر مى فرماید:
((براى شما در قصاص ، زندگى است اى اندیشمندان .)) بنابراین ، این
شمشیر براى امنیت و آسایش و صفاى مردم و قصاص و مقابله به مثل است که در تمام دنیا
به عنوان یک اصل پذیرفته شده است . تا مبادا عده اى سود جو و خائن ، به امنیت و
آسایش مردم ضربه بزنند، و هرج و مرج ایجاد کنند، به این ترتیب مى توانیم بدست
بیاوریم که انقلاب مهدى (عج ) در بعضى از امور تدریجى و در برخى از امور فورى و
انقلابى است .
منبع:کتاب مهدی (عج) فروغ تابان ولایت